Ett mer hållbart entreprenörskap!

Hållbart entreprenörskap

Världen kryllar av entreprenörer, företagare och idésprutor. Bakom varje framgångsrikt företag har det sannolikt vid ett tillfälle stått en eller ett gäng drivna individer med en idé som sedan fått gro till att bli ett företag. Men i takt med att världen rör sig mot nya tider och ett mer klimatsmart och allmänmänskligt tänkande har det också skett en stor förändring på entreprenörssidan. Vi ser idag en stor explosion i vad som skulle kunna kallas för hållbart entreprenörskap och med det åsyftas ett företagande med eftertanke på hur man påverkar vår jord och människorna som befolkar den.

Ett bra exempel på en hållbar entreprenör är Alexander Hars som idag driver företaget Alva som säljer sängkläder i 100% ekologisk och Fair Trade-märkt bomull. Alexander har många år som entreprenör på sitt CV och hans kanske mest framgångsrika projekt var prisjämförelse-siten Let’s Deal. Efter att han gått vidare från Let’s Deal uppmärksammades han på hur illa ställt det var för bönderna inom bomullsindustrin och hur stor skada de tog av bekämpningsmedlen som användes för att hålla skadedjur borta. I det föddes idén till Alva och de beslutade tidigt att enbart handla bomull från mindre odlingar i Indien som alla är medlemmar i Chetna Organic (ett ekologiskt kooperativ där bönderna får rättvist betalt för sin skörd och högre social trygghet).

Så – utöver att erbjuda en lyxig produkt gör man också gott för människorna längst ner i näringskedjan. Detta är såklart bra för bönderna i detta fall men lockar också enormt många att faktiskt betala mer än tänkt för att känna att man står bakom det mänskliga värdet. Besök alvalinen.se för att läsa mer och se deras produkter! 

För vi är faktiskt benägna att engageras av detta. Människor i stort, särskilt den yngre generationen, ställer krav på rättvisa villkor och vi tar mer och mer miljömedvetna val i vår vardag. Som framtidens företagare kommer detta vara något man måste ha med i kalkylerna, för att inte på förhand räknas och väljas bort. Om du inte är enig med detta, så kan jag föreslå att du slår på din TV och sedan inväntar reklampauserna. Oavsett om det är en bilreklam, matvarureklam eller reklam för flygresor, så möts du garanterat av olika stämplar som talar om miljötänk och ”minimalt avtryck på miljön”. Det är inte någon trend, sådana vi ser kommer och går med jämna mellanrum, utan snarare en övergång. En övergång till ett tänk som inom några få år kommer vara en standard att följa och företaga efter.

Och att missa det tåget kan innebära att man står kvar på perrongen och ser sig om, slår ut med händerna och utbrister ”vi gjorde ju inga fel!”.

Det mina vänner, har historien bevisat vara en mening man inte vill lägga i sin mun.